Se zármutkem jsme se dozvěděli, že pan docent architekt Ivo Oberstein zemřel v úctyhodném věku 88 let.
Doc. Ing. arch. Ivo Oberstein, CSc. byl laureát ceny za celoživotní dílo roku 2013.
Mezi jeho zásadní projekty patří řešení sídlišť Jihozápadního Města v Praze 13 – Nové Butovice, Lužiny, Stodůlky a Centrálního parku.
„Paneláky jsem nenáviděl, ale udělal jsem se svým týmem maximum k polidštění a vyřešení veřejného prostředí ulic, náměstí i prostor uvnitř bloků"
Mimo ceny Obce architektů za celoživotní dílo obdržel Ivo Oberstein také Cenu Jože Plečnika za celoživotní přínos architektuře v roce 2018.
V roce 2023 jsme ho nominovali na Cenu Patrika Abercrombieho za městské plánování a design u Mezinárodní unii architektů (UIA).
Poslední rozloučení proběhne 23. ledna v 15:15 v krematoriu v Praze -Motole.
Upřímnou soustrast rodině a pozůstalým.
Zároveň přikládáme text, na kterém pan architekt v posledních týdnech pracoval a který již nestihl zveřejnit
– s nadějí, že snad přispěje k diskusi o jednom kontroverzním developerském záměru v Nových Butovicích.
O návrhu umístění Rekordního českého Mrakodrapu
v Nových Butovic
Nové Butovice jsou realizované dle naší autorské
architektonicko-urbanistické koncepce. Ve
stabilizovaném obytném území na západ od páteřní Bucharovy ulice je souvislá zástavba
9ti podlažních meandrových bloků a bodových 12ti podlažních domů. Na náměstí jsou dvě dominanty, každá o výšce
Petřínské rozhledny. V administrativním
okrsku na východ od ulice Bucharovy je třetí dominanta shodné výšky.
V obytném území Nových Butovic jsme
navrhovali čtvrtou dominantu, také do výšky Petřínské
rozhledny, na pozemku vedle západního vestibulu metra Nové Butovice a na nároží
ulic Seydlerovy a páteřní Bucharovy. Čtvrtou
dominantu jsme navrhovali na třetině rozlohy pozemku, se zachováním existujícího
veřejného prostoru, příjezdu k vestibulu metra veřejným podjezdem a
s výsadbou stromů na rostlém terénu.
Na tomto limitovaném pozemku pro čtvrtou dominantu obytného
území se před pár lety objevil návrh Rekordního českého Mrakodrapu TOP TOWER s
Vrakem oceánské lodi, o výšce dvou Petřínských rozhleden na sobě.
Od roku 2019 jsem kritizoval tento nápad
popírající urbanistickou koncepci umístěním předimenzované stavby na malém pozemku,
situovaném nejen těsně u západního vestibulu metra, ale také v ulici bytových
domů. Dnes zmiňovaná nová urbanistická koncepce jakéhosi „pražského Manhattanu
´´ v Nových Butovicích, s popřením naší architektonicko-urbanistické
koncepce obytné čtvrti s parkovými
vnitrobloky a s krátkými pěšími cestami, mohla být diskutována tak před 45
lety. Za ta léta je obytné území západně
od Bucharovy ulice dostavěné. Pro velký architektonický a investiční záměr
zůstává pouze pozemek na náměstí.
Jako pamětník mohu vzpomínat, jak tvrdě tehdejší Ministerstvo
výstavby sledovalo náš urbanistický návrh z hlediska požadované co
nejvyšší hustoty zástavby na území sídliště.
Dnes by Rekordní Mrakodrap na
dostavěném sídlišti tu dobu trumfl.
Rekordní český Mrakodrap TOP TOWER je navržen jako Komplex ze
tří částí: první část je obrovská ocelová konstrukce Vraku
oceánské lodi, zapíchnutá špičkou do chodníku před vestibulem metra, druhá část
je železobetonová Věž pro bydlení na nároží ulic Bucharovy a Seydlerovy,
třetí část je nižší Budova administrativní podél sídlištní obytné ulice
Seydlerovy.
Dle developerem
zveřejněného návrhu by malý pozemek byl Komplexem rekordního Mrakodrapu zcela
zastavěn, od vstupu do západního vestibulu metra až k existujícímu vysokému
podjezdu pod ulicí Seydlerovou. Návrh umístění
Komplexu Mrakodrapu na tomto pozemku násobně překračuje v Územním plánu
stanovenou míru využití plochy a nejvyšší počet podlaží.
Návrh Mrakodrapového Komplexu
nerespektuje urbanistické, prostorové a kompoziční hodnoty konceptu Nových
Butovic, které v obytném území na západ od ulice Bucharovy nejsou území
rozvojové, ale území stabilizované, dostavěné.
Mrakodrapový Komplex je
v dramatickém kontrastu ke Klimatickému plánu Prahy.
Konstrukce
Vraku oceánské lodi z nerezavějící oceli o výšce dvou Petřínských
rozhleden by výrazně znásobila uhlíkovou stopu železobetonové obytné Věže. Developer uvádí, že Vrak oceánské lodi má,
ztělesňovat téma globálního oteplování, sucha, záplav, tání ledovců, stoupání
hladiny moří, které se dotýkají každého z nás…´´
Komplex Mrakodrapu s ocelovým Vrakem by
zvýšil efekt tepelného ostrova obytného území
9ti patrových domů a zhoršil životní prostředí obytné čtvrti.
Kontribuce: je uvedeno, že mají odrážet možnost zastavět dříve nezastavitelný pozemek,
který změnou Územního plánu získá násobně
vyšší hodnotu. To není případ malého
pozemku vedle západního vestibulu metra, na kterém se objevil návrh stavby
Rekordního Mrakodrapu s Vrakem. Tento pozemek byl dle našeho urbanistického konceptu
zastavitelný, měl svoji vysokou hodnotu díky poloze u stanice metra, v úspěšné obytné čtvrti s již
vybudovanou infrastrukturou a komunikacemi. Veřejný prostor pěší zóny, ke které by se
Komplex Mrakodrapu přimkl, existuje již 35 let, dnes zasluhuje jen repasi
povrchů a zeleně. O kontribucích za Změny Územního plánu pro stavby Mrakodrapů
na stísněných pozemcích v obytném a dostavěném území jsem neslyšel.
Dosud veřejný podjezd pod
ulicí Seydlerovou by byl zrušen, byl by vjezdem do Komplexu Mrakodrapu. Vysoký podjezd s chodníkem, s
navazujícími terénními úpravami a
komunikací jsme navrhli ve složitém terénu až 5metrového výškového rozdílu. Stavbu
podjezdu jsme navrhli pro rychlý příjezd integrovaného záchranného systému až k vestibulu
metra, pro zásah v tunelech metra, pro příjezd motorizovaných vozíčkářů
k vestibulu metra, s pohotovostním parkingem.
Podnět na developerem předkládané změny Územního plánu ve
stabilizovaném obytném území pro záměr stavby Rekordního Mrakodrapového
Komplexu s Vrakem neodpovídá na požadavky pro tyto změny uvedené v Územním
Plánu. V ÚP je uvedeno, že převýšené, rozměrné stavby
musí vyhovět podmínkám ÚP: budou zapojeny do stávající struktury a urbanistické
koncepce, vyšší míra koeficientu podlahových ploch je nezbytná pro dodržení
uliční čáry, jednotné výšky, měřítka zástavby, proporcí, symetrie atd.
prosinec 2023
Doc. Ing. arch. Ivo Oberstein